Kneuzing en verstuiking 

Een kneuzing kan ontstaan door een harde aanraking met een bal of stick.
Als een gewricht verzwikt (b.v. enkel of knie) kunnen het kapsel en de banden rondom het gewricht uitrekken of zelfs scheuren. Dit noemen we een verstuiking of verzwikking.
Een kneuzing of verstuiking gaat (vaak) gepaard met:
  • zwelling;
  • (blauwe) verkleuring;
  • pijn;
  • onvermogen het getroffen lichaamsdeel te gebruiken.

Wat kan je doen?

Pas de NICE-regel toe:
  • N (o panic) en N(iet belasten)
  • I (ce) = Koel met koelzak ( water met ijs) of zacht stromend water, gedurende minimaal 15 minuten
  • en (I)mmobiliseren; zorg dat het lichaamsdeel niet beweegt of gebruikt wordt om op te steunen.
  • (C)ompressie; (laat een )drukverband aanleggen
  • (E)= Elevatie; leg het lichaamsdeel, indien mogelijk, hoog
  • Laat de hockeyer het koelen de eerste 48 uur enkele malen per dag herhalen.
  • Bij fikse verstuiking/kneuzing van een gewricht minstens 3 dagen niet belasten ( krukken)
  • Adviseer de hockeyer om bij aanhoudende pijn, (twijfel over) een botbreuk en/of ernstig bandletsel een arts te raadplegen.

Belangrijk!
  • Ook ribben kunnen gekneusd raken. Wanneer dit het geval is kunnen zich ademhalingsproblemen voordoen.
  • Leg bij een kneuzing of verstuiking van een gewricht een drukverband aan met synthetische watten en een cambric zwachtel. De watten moeten aan beide kanten uitsteken, alles moet bedekt zijn en de zwachtel moet niet te strak worden aangebracht. Voor een enkelverstuiking, het meest voorkomende sportletsel, zie tekening.

(Herhaling) voorkomen!
  • Wachten met sporten tot volledig herstel is de beste methode om herhaling van een blessure te voorkomen.
  • Tapen van gewrichten of het dragen van een brace kan blessures voorkomen. Bij tapen worden er zodanig stroken tape aangelegd dat de gewrichtsbanden extra steun krijgen. Tapen is vrij kostbaar bij langdurig gebruik. Een brace heeft hetzelfde effect als een goed aangelegd tapeverband.
  • Overweeg een consult fysiotherapie voor enkelstabiliserende oefeningen.

KNEUZING OF VERSTUIKING

Geen paniek
Niet belasten
Koelen
Drukverband
Elevatie
Bij verdenking botbreuk en/of ernstig bandletsel arts raadplegen
Bij fikse kneuzing/verstuiking 3 dagen krukken




EHBSO - Eerste hulp bij sport ongevallen MHC Dash versie 2014
Gebruik ook uw gezonde verstand
 
Teams
Goudsponsor
Zilversponsor
Bronssponsor